BESTUUR EN COMITÉS

Het bestuur van Stichting 4 en 5 mei Aalsmeer bestaat uit Ulla Eurich (voorzitter), Erwin Huisman (secretaris) en Jacqueline Jensen (penningmeester).

Alle activiteiten worden georganiseerd door vrijwilligers in een tweetal comités, te weten:

Comité 4 en 5 mei Aalsmeer

Ulla Eurich
Jacqueline Jensen
Daniëlle Jonker
Miranda van Dijk
Willem Kikkert

Veteranencomité Aalsmeer

Erwin Huisman
Paul Jensen
George Lucas
Vincent van den Endt

Over ons

Stichting 4 en 5 mei Aalsmeer wil er een bijdrage aan leveren dat we nooit vergeten, dat we onze vrijheid koesteren en dat we degenen die nog dagelijks voor vrede en vrijheid waar ook ter wereld strijden waardering en respect getuigen.

De vrijheid waarin we nu leven lijkt vanzelfsprekend, maar is dat allerminst. Die vrijheid is in de Tweede Wereldoorlog hard bevochten. Een gevecht voor vrijheid die velen met hun leven hebben moeten bekopen.

Op het wereldtoneel wordt dat gevecht voor vrijheid nog dagelijks gevoerd. Daarbij leveren ook ‘onze jongens en meisjes’ tijdens VN-missies hun bijdrage. En betalen voor die bijdrage soms een zware tol. Maar ook de manier waarop we in Nederland met elkaar omgaan, verandert.

Vrijheid wordt lang niet door iedereen in onze samenleving ervaren.

Het idee van een Stichting 4 en 5 mei Aalsmeer ontstond toen begin 2015 een groepje Aalsmeerders bij elkaar kwam met het plan om 70  Bevrijding ook in Aalsmeer groots te vieren.
De gemeente Aalsmeer omarmde het inititatief en met de hulp van vele vrijwilligers, organisaties en sponsors werd een Bevrijdingsfestival in de steigers gezet waar duizenden mensen op afkwamen. Sindsdien zijn er elk jaar activiteiten op Bevrijdingsdag met als vast element de Bevrijdingsvuurestafette. Eens in de vijf jaar - voor het eerst weer in 2020 - zal er een groot Bevrijdingsfestival komen.

In 2016 kreeg de stichting van de toenmalige burgemeester Nobel het verzoek ook een jaarlijkse Veteranendag te organiseren. En sindsdien hebben onze veteranen een eigen Veteranencomité binnen Stichting 4 en 5 mei Aalsmeer en worden er allerlei activiteiten voor hen georganiseerd. Met als hoogtepunt de jaarlijkse Aalsmeerse Veteranendag op de eerste zaterdag van juni.

De actviteiten van Stichting 4 en 5 mei Aalsmeer voor de inwoners van Aalsmeer en Kudelstaart laten zich het beste als volgt samenvatten:

• het herdenken van de burger- en militaire slachtoffers van oorlog en onderdrukking: bijdrage Stichting 4 en 5 mei Aalsmeer aan de herdenking op de drie locaties in Aalsmeer en Kudelstaart: leveren van veteranen als erewacht en voor het leggen van een kranzen namens alle veteranen;

• het vieren van onze vrijheid: vast onderdeel is de Bevrijdingsvuurestafette en in 2019 voor het eerst de Vrijheidsmaaltijd;

• het eren van onze veteranen: jaarlijkse Aalsmeerse Veteranendag en activiteiten van en voor veteranen onder de noemer Veteranensociëteit.

Vrijwilligers gezocht!!!

Wil je meedenken en meehelpen bij het organiseren van een geweldig Bevrijdingsfestival rond 75 Jaar Bevrijding in 2020? Je bent van harte welkom. Stuur ons hieronder een berichtje!

Jimdo

You can do it, too! Sign up for free now at https://jimdo.nl/