Aalsmeer herdenkt op 4 mei

Op 4 mei herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, de koloniale oorlog in Indonesië en van oorlogssituaties en vredesmissies nadien. De Nationale Herdenking vindt plaats in Amsterdam. Maar ook in de gemeente Aalsmeer zijn er elk jaar op 4 mei herdenkingsplechtigheden en wel in de drie kernen Aalsmeer, Oosteinde en Kudelstaart.

Het thema van de herdenking van 2024 is Vrijheid vertelt: opmaat naar 80 jaar vrijheid. Maar wij kunnen onze vrijheid niet vieren zonder stil te staan bij de harde werkelijkheid dat vrede in de wereld verder weg lijkt dan ooit. Het aantal conflicten wereldwijd is het afgelopen jaar met ruim een kwart gestegen: oorlogen in Oekraïne, Gaza, Soedan, enorme ontheemding in de Sahel en vredesopbouw in crisis.

Lees hieronder hoe Aalsmeer herdenkt.
(foto: Nieuwe Meerbode)

Nationale Herdenking

De Nationale Herdenking vindt plaats bij het Nationaal Monument op de Dam in Amsterdam. De koning en koningin leggen een krans namens de hele Nederlandse bevolking, en (klein)kinderen leggen namens overlevenden kransen voor verschillende groepen oorlogsslachtoffers. Voorafgaand aan de plechtigheid op de Dam is er een herdenkingsbijeenkomst in De Nieuwe Kerk. Het programma is hier te vinden.

De NOS zendt de Nationale Herdenking in De Nieuwe Kerk en op de Dam vanaf 18.45 uur live uit op NPO 1.

(foto: ANP/Koen van Weel)

Aalsmeer dorp

De herdenkingsceremonie bij het raadhuis vindt plaats in de Burgerzaal en start om 19.30 uur.  De muziek wordt verzorgd door Sursum Corda. Een aantal veteranen staat op erewacht.  Burgemeester Gido Oude Kotte houdt een toespraak en er worden gedichten voorgedragen door leerlingen van OBS Samen Een, kinderburgemeester Vera Keessen en dorpsdichter Marcel Harting. Na het taptoe signaal, de twee minuten stilte en het Wilhelmus volgt de kranslegging bij het namenmonument in de gevel van het raadhuis. Dit is voor de aanwezigen in de Burgerzaal op grote schermen te volgen. Tot besluit kan iedereen vanuit de zaal langs de kransen lopen en zelf desgewenst bloemen leggen. De ceremonie wordt ook uitgezonden door Radio en TV Aalsmeer. Informatie hierover is t.z.t. hier te vinden.

Oosteinde

In Aalsmeer-Oost is de herdenking bij het monument ‘Hell’s Fury’ aan de H. Buismanlaan. Vanaf 19.20 uur zingt Aalsmeers Mannenkoor Con Amore enkele liederen. Om 19.30 uur heet het Wijkbestuur de aanwezigen welkom en zijn er toespraken namens het wijk- en het gemeentebestuur. Twee militairen staan op erewacht. Kransen worden gelegd namens het gemeentebestuur, door de militairen namens alle sinds WOII gesneuvelde militairen en namens het wijkbestuur. Daarna is er een defilé langs het monument en wordt afgesloten met koffie, thee en limonade in de aanwezige tenten.

Kudelstaart

De herdenking in Kudelstaart begint om 19.30 uur bij het monument 'De propeller' aan de Schweizerstraat. De dorpsraad Kudelstaart leidt de herdenking. Kinderen van de drie basisscholen in Kudelstaart leveren een bijdrage met gedichten en raadslid Jelle Buisma houdt namens het gemeentebestuur een toespraak. De herdenking wordt muzikaal omlijst door Muziekvereniging Flora. Ook hier vormen twee veteranen een erewacht en leggen een krans namens sinds WOII gesneuvelde militairen.